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Pantaleoni and Pareto re-established economic theory on the basis of homo oeconomicus which, despite criticisms, went on to become a strangely popular concept, not only among economists, but even in common parlance, where it has assumed a confusing variety of meanings. With a view to setting things in order, this book distinguishes: the methodological hypotheses, which could possibly be corrected on the basis of new economic psychology; the weak anthropologies, retrievable as 'given abstractions' within typical contexts; and finally the extreme versions, that reduce human nature to absolute egoism. The author makes a radical criticism of the latter, drawing upon the extensive tools derived from psychology, philosophical anthropology and political philosophy, and thus succeeds in demonstrating their lack of empirical foundation, their conceptual inconsistency and their ideological dangerousness.
Economic man. --- Economics --- Philosophy.
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Le néolibéralisme entend triompher partout dans le monde comme la norme unique d'existence des êtres et des biens. Il n'est pourtant que la pointe émergée d'une conception anthropologique globale qu'au fil des siècles l'Occident a élaborée. Celle-ci pose que l'univers social est régi par la préférence que chacun s'accorde à lui-même, par l'intérêt qui l'anime à entretenir les relations avec autrui, voire l'utilité qu'il représente pour tous. La définition de l'homme comme "machine à calculer" s'étend bien au-delà de la sphère étroite de l'économie, elle fonde une conception complète, cohérente, de l'homme intéressé, ambitionnant même un temps de régir jusqu'aux formes correctes de la pensée, à l'expression juste du langage, à l'épanouissement droit des corps. Cette anthropologie utilitariste, fondement spécifique de la morale et de la politique en Occident, fait retour avec le néolibéralisme contemporain sous des formes nouvelles. En retraçant, dans un vaste tableau d'histoire et de philosophie, les racines du néolibéralisme, Christian Laval donne à voir la forme, le contenu, la nature de la normativité occidentale moderne telle qu'elle s'affirme aujourd'hui dans sa prétention à être la seule vérité sociale, à se poser en seule réalité possible
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Pantaleoni and Pareto re-established economic theory on the basis of homo oeconomicus which, despite criticisms, went on to become a strangely popular concept, not only among economists, but even in common parlance, where it has assumed a confusing variety of meanings. With a view to setting things in order, this book distinguishes: the methodological hypotheses, which could possibly be corrected on the basis of new economic psychology; the weak anthropologies, retrievable as 'given abstractions' within typical contexts; and finally the extreme versions, that reduce human nature to absolute egoism. The author makes a radical criticism of the latter, drawing upon the extensive tools derived from psychology, philosophical anthropology and political philosophy, and thus succeeds in demonstrating their lack of empirical foundation, their conceptual inconsistency and their ideological dangerousness.
Economic man. --- Economics --- Philosophy.
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Pantaleoni and Pareto re-established economic theory on the basis of homo oeconomicus which, despite criticisms, went on to become a strangely popular concept, not only among economists, but even in common parlance, where it has assumed a confusing variety of meanings. With a view to setting things in order, this book distinguishes: the methodological hypotheses, which could possibly be corrected on the basis of new economic psychology; the weak anthropologies, retrievable as 'given abstractions' within typical contexts; and finally the extreme versions, that reduce human nature to absolute egoism. The author makes a radical criticism of the latter, drawing upon the extensive tools derived from psychology, philosophical anthropology and political philosophy, and thus succeeds in demonstrating their lack of empirical foundation, their conceptual inconsistency and their ideological dangerousness.
Economic man. --- Economics --- Philosophy.
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Econometrics --- Economic man --- Rationalism
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Utopias --- Economic man
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Economics --- Economic man --- Feminist economics
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L'ouvrage de Pierre Demeulenaere se présente comme une enquête de la sociologie de la connaissance sur l'homo œconomicus et sur le principe de rationalité économique qui le caractérise. Il s'agit de mettre au jour les difficultés qui ont donné naissance à l'acceptation d'idées ambiguës concernant ce principe. Les auteurs tels que Hume, Smith, Mill, Menger, Walras, Pareto, Weber, von Mises, Parsons, Coleman sont ainsi mobilisés afin de mieux comprendre le paradoxe propre à la science économique, à savoir qu'elle apparaît comme l'une des sciences sociales les plus rigoureuses, pour ne pas dire comme l'une des plus scientifiques, en raison de la formalisation qui la caractérise et de sa distanciation spontanée de ses objets d'étude, et dans le même temps on lui reproche son éloignement des réalités économiques. L'hypothèse de l'auteur est que cette difficulté tient à la représentation de l'action que se fait la science économique et plus précisément aux difficultés à traiter de cette action. C'est donc à un travail de clarification conceptuelle des notions attachées à celle d'action économique que se livre l'auteur, à travers une reprise brillante de la progression des idées économiques au fil de l'histoire. (J. d'Harcour)
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Economic man --- Economics --- Social choice
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